Gezonde chocolademousse

Voor de foodblogswap van deze maand mocht ik koken van Eet het beter: een blog vol inspiratie voor als je gezonder wilt leven. De recepten van Annemieke zijn suikervrij, vaak vol superfoods als kokosolie én natuurlijk helemaal pakjes-zakjes-loos. Klinkt goed dus!

Helaas vond ik veel recepten wel moeilijk. Kokosolie, wijnsteenbakpoeder en kokosbloesemsuiker klinken mij allemaal exotisch in de oren. Vol goede moed toog ik naar de winkel, maar ik schrok van de prijzen. Veel recepten vielen dus helaas buiten mijn budget. Al vind ik deze kruidkoek toch wel een poging waard, dus wie weet, als ik na de vakantie heel veel kan werken en wat meer budget heb, ga ik die nog maken.

Maar gelukkig vond ik tussen al die inspirerende, maar onbereikbare recepten een paar simpele pareltjes. De burritos, wraptaart of verschillende salades klonken allemaal erg goed. Uiteindelijk koos ik voor een dessert, maar dan wel iets gezonds. Een gezonde chocolademousse zonder room, ei of chocolade. Het heeft drie basisingrediënten: avocado, banaan en cacao. En daarbij kun je variëren wat je zelf wilt. Supersimpel!

Gezonde chocomousse

Het recept

Bereidingstijd: 5 minuten

Ingrediënten:

  • 1 rijpe avocado
  • 1 (over)rijpe banaan
  • 2 theelepels cacao
  • 1 theelepel honing of suiker
  • garnering: eetbare bloemen, frambozen, citroenmelisse of munt

Doe alle ingrediënten in een keukenmachine en mix tot een glad geheel. Duurt wel een tijdje voordat alle stukjes eruit zijn, maar misschien was mijn avocado niet rijp genoeg. Serveer met zoete framboosjes en frisse munt of citroenmelisse.

Ik vond het een prima vervanger voor traditionele chocolademousse, als je geen zuivel wilt eten. Toch miste ik een beetje romigheid, en zou ik er de volgende keer toch wat slagroom doorheen doen. Misschien ligt dat overigens wel helemaal aan mij, want ik houd niet van banaan. En ja, hier proef je banaan in…

Maar ik vind het wel een aanrader voor als je minder zuivel (goed voor de planeet!), veganistisch (laat de honing weg of vervang door iets anders) of gewoon meer groenten/fruit wilt eten. Supergezond, simpel, verborgen groenten én een instant choco-kick!

PS. Deze maand kookte Koekiesenzo van mijn blog en maakte zelf de wraps voor de quesadilla’s!

FacebookTwitterGoogle+Share

marjolein

2 Comments

  1. Wat ziet het er mooi en lekker uit zeg! Super om te lezen ook, dankjewel 🙂

    Mocht je nog een keer met andere recepten aan de gang willen: meestal laten kokosolie, -bloesemsuiker en wijnsteenzuur bakpoeder zich uitstekend vervangen door roomboter, kristalsuiker en bakpoeder.

    Groetjes, Annemieke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *