Appel peren muffins zonder suiker

Het jaar 2015 is ten einde, tijd voor een gezonde start van 2016! Natuurlijk wens ik jullie allemaal het beste met veel lekkers, liefde en geluk in het komende jaar. Vandaag keek ik in de statistieken en zag ik dat jullie massaal gezonde snacks zoeken. De gezonde chocolademuffins en appel wortel cupcakes zijn populair om te bakken op de eerste dag van het nieuwe jaar. Geïnspireerd door jullie dook ik de keuken in en bakte ik deze appel-peren-muffins.

Deze appel peren muffins zonder suiker eet je bij je ontbijt of als gezond tussendoortje. Door de havermout en de perenschil bevat het veel gezonde vezels. Bovendien is er geen suiker toegevoegd maar worden ze gezoet door de fruitsuikers die al aanwezig zijn in de peren. Op naar een gezond 2016!

Appel peren muffins (2)

Het recept

Bereidingstijd: 20 minuten + 30 minuten oventijd

Ingrediënten voor 6-8 muffins:

  • 2 (over)rijpe peren
  • 125 gram havermout
  • een handje gehakte hazelnoten
  • 1 theelepel kaneel
  • 1 appel

Snijd de peren in kwarten, verwijder het klokhuis en eventuele butsen en pureer ze (met schil en al) in de blender tot perenpuree. Ik kreeg van 2 peren 370 gram perenpuree. Voeg de havermout, hazelnoten en kaneel bij de perenpuree, roer goed door en zet het deeg een 10 minuutjes weg zodat de havermout zacht wordt.

Snijd ondertussen de appel in kleine blokjes en verwarm de oven alvast voor op 200 graden. Vul muffinvormpjes met het deeg. Ik kon er 7 vormpjes mee vullen, maar misschien kun je er wel 8 uit halen of houdt het bij 6 toch echt op. Verdeel de appelblokjes over het deeg en bak de appel-peren-muffins 30 minuten op 200 graden. Misschien zijn ze dan nog een beetje vochtig onderin, haal ze dan uit de vormpjes en bak ze zonder vormpje nog 5 minuten op z’n kop.

FacebookTwitterGoogle+Share

marjolein

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *